Czym jest Brand i Branding?

Czym jest Brand i Branding?

Najważniejszym pytaniem jakie możemy sobie zadać podczas budowania Employer Brandingu, to jak skutecznie sprawić aby wizerunek przedsiębiorstwa był bardziej brandingowy? Jednak zanim odpowiemy na to pytanie, warto najpierw zwrócić uwagę na znaczenie słów: brand oraz branding.

Brand – to inaczej świadomość marki. Brand określa znak producenta (logo) lub symbol graficzny (znak towarowy) z którym jest kojarzona marka. Jednak brand to nie tylko odpowiednie oznaczenia producenta – jest to również poczucie solidności, trwałości, rzetelności oraz bezpieczeństwa, które zostało zagnieżdżone w umyśle konsumentów danego produktu poprzez tzw. “branding”.

Branding – to inaczej technika polegająca na budowaniu świadomości marki, poprzez utrwalanie faktu istnienia oraz pozytywnego odbioru danej marki wśród konsumentów. Aby odpowiedni brand został efektywniej odbierany, musi on zachęcać ludzi poprzez swój produkt lub usługę, która wyróżnia się na tle innych, wiążąc się z pozytywnymi cechami takimi jak jakość czy trwałość wykonania.

Employer Branding – działania na przestrzeni lat

Termin kreowania wizerunku firmy poprzez budowanie Employer Brandingu nie jest nowy, po raz pierwszy został on wprowadzony w 1996 roku przez Simona Barrowa oraz Tima Amblera, którzy opublikowali artykuł pt. “The Employer Brand”. Natomiast pierwsze użycie definicji słów Employer Brandingu, zostało wprowadzone w 2001 roku przez firmę McKinsey, która zapoczątkowała nowy trend wśród przedsiębiorstw zainteresowanych potencjalnymi pracownikami.

Sposoby kształtowania wizerunku – Employer Branding

Istnieje wiele sposobów aby pozytywnie ukształtować wizerunek firmy. W zależności od wielu czynników można prawidłowo utrwalić pozytywny odbiór pracodawcy wśród zarówno obecnych pracowników firmy jak i tych, którzy w przyszłości będą się ubiegać o to aby zostali przyjęci.

Do działań, które zapewnią rozwój pozytywnego wewnętrznego wizerunku firmy, należą:

  • Inwestycje w kapitał ludzki
  • Motywacja pracowników np. poprzez tworzenie akcji kierowanych do pracowników
  • Tworzenie programów rozwojowych dla pracowników
  • Tworzenie kultury organizacji
  • Dążenie do stworzenia przyjaznego miejsca pracy dla pracowników
  • Zapewnienie stabilności zatrudnienia
  • Zapewnienie odpowiednich finansów

Do działań, które zapewnią kształtowanie zewnętrznego wizerunku firmy, należą:

  • Udział w targach pracy
  • Zapewnienie stabilności zatrudnienia
  • Aktywna promocja firmy na uczelniach wyższych oraz serwisach ogłoszeniowych
  • Zwiększenie rozpowszechniania świadomości firmy (branding)
  • Utworzenie efektywnego ogłoszenia rekrutacyjnego trafiającego do odpowiedniej grupy docelowej
  • Niestandardowe rekrutacje, które mają na celu wykreować rozpoznawalny brand

Zarówno w przypadku wewnętrznego jak i zewnętrznego budowania Employer Brandingu, działania firmy nie tylko niosą pozytywnie konsekwencje pracownikom – są one również bardzo korzystne także dla pracodawcy.

Korzyści płynące z Employer Brandingu, dla pracodawcy:

  • Lojalność pracowników
  • Podwyższona wydajność pracowników
  • Pozytywny odbiór firmy na rynku pracy
  • Większą atrakcyjność przedsiębiorstwa
  • Zwiększenie brandingu przedsiębiorstwa

Przykłady prawidłowego budowania EB – kampanie rekrutacyjne

Istnieje wiele dobrych przykładów dbania o wizerunek pracodawcy, jednak najłatwiejszym przykładem (w tym jednym z najbardziej efektywnych) jest stworzenie kreatywnych kampanii rekrutacyjnych, które zachęcą potencjalnych pracowników do aplikacji, a przy tym rozpowszechnią brand.

  • Employer Branding po polsku

Isobar Explorer

Isobar Explorer , dzięki wykorzystaniu nowej technologii, interakcji oraz innowacyjności, utworzyła kreatywną kampanię rekrutacyjną, która wyszła poza wszelkie normy standardowych rekrutacji. Firma zaprojektowała łazik księżycowy, który został stworzony tak aby zainteresowani kandydaci mogli nawiązać kontakt online z pracownikami, obserwować codzienną pracę i atmosferę panującą u przyszłego pracodawcy.

Beerlovers.pl

W roku 2013 została utworzona pomysłowa kampania rekrutacyjna Kompanii Piwowarskiej S.A. Miała ona na celu zrekrutowania specjalistów w dziedzinie social media (którzy wykażą się zarówno kreatywnością, jak i wiedzą na temat piwa) do nowego portalu Beerlovers.pl poprzez przejście trzech etapów rekrutacji.

W pierwszym etapie uruchomiono grę “Gra o Bro”, która graficznie przypominała 8-bitowe gry komputerowe. Zadaniem potencjalnych pracowników było utworzenie własnej postaci z podanymi prawidłowymi danymi personalnymi, a następnie przejście quizu z wiedzy o internecie, blogosferze, social mediach oraz piwie. Oczywiście kanałem komunikacji był social media – facebook, na którym były podawane wszelkie informacje.W drugim etapie zaproszono 20 najlepszych osób z 634 użytkowników, którzy wzięli udział w grze. Ich kolejnym zadaniem było wykonywanie kolejnych zadań w siedzibie firmy. Podczas tej części rekrutacji, jak przystało na niestandardową kampanię rekrutacyjną – kandydaci zdobywali również wiedzę z zakresu piwowarstwa podczas warsztatów.

W trzecim i ostatnim etapie, 5 ostatnich kandydatów wzięło udział w rozmowie kwalifikacyjnej. A finalnie z 634 osób, które aplikowały, zostały wybrane 2.

Głównym celem kampanii, poza rekrutacją specjalistów, było dotarcie do jak największego grona odbiorców, zanim jeszcze portal zostanie uruchomiony.

  • EB na świecie

IKEA

W roku 2011 Szwedzka firma IKEA przeprowadziła kampanię rekrutacyjną “Career Instructions”, która miała na celu zwerbować nowych pracowników, w zgodzie z filozofią firmy “The life improvement store”.Podczas procesu rekrutacji, IKEA wykorzystała jedynie swoje produkty, którzy zakupili potencjalni pracownicy – klienci. Firma założyła, że jeżeli klient potrafi samodzielnie złożyć zakupione meble, to będzie on również idealnym pracownikiem. Akcja polegała na tym, że do każdej sprzedanej paczki mebli IKEA, dodawała ulotki (którą można zobaczyć powyżej) z instrukcją rekrutacji.

Barclays

Barclays podczas swojej kampani rekrutacyjnej, wypuściła filmik pt. “Quietly Recruiting”. Krótkometrażowe video przedstawia liczne sytuację w której kradnie najlepszych i najzdolniejszych, przyszłych pracowników firmy. Filmik ma na celu przedstawienia, że dla Barclays – międzynarodowego dostawcy usług finansowych, najbardziej liczy się wiedza, wykształcenie i doświadczenie. Dlatego osoby, które chcą w dalszym ciągu się rozwijać, powinny aplikować właśnie do tej Brytyjskiej firmy.

Podsumowanie

Jeżeli zamierzamy wykreować pozytywny wizerunek pracodawcy, to poprawnie zbudowany Employer Branding może przynieść naprawdę wiele korzyści. Wybierając odpowiednie kroki, jesteśmy w stanie doprowadzić zarówno do rozpowszechnienia naszego brandu, jak i podnieść wydajność i lojalność przyszłych oraz obecnych pracowników. Dlatego do budowania marki pracodawcy, poza wkładem wielkiej ilości pracy, również jest potrzebna kreatywność – chociażby na podstawie niestandardowych rekrutacji, możemy zauważyć jak pozytywnie dotrzeć do dużej ilości osób, a przy tym zwerbować cennych dla nas pracowników. Jednak firma nie może tylko skupić się na rekrutacji, czyli sprzedawaniu swojego brandu. Musi sprzedawać uczucia związane z ich produktami. Pracodawca dążąc do postrzegania firmy jako “pracodawca z wyboru” musi pokazać, że jego przedsiębiorstwo to nie tylko korporacja z tradycjami, ale też przyjaznym dla ludzi środowiskiem, w którym warto się rozwijać.

Up Next:

Jak bronić się przed negatywnymi komentarzami w internecie?

Jak bronić się przed negatywnymi komentarzami w internecie?