Jak poprawić reputacje w internecie?

Jak poprawić reputacje w internecie?

Reputacja, jak większość z nas doskonale wie, jest ogólną, ale za to dominującą opinią, która krąży na nasz temat wśród innych osób w danym środowisku. Może dotyczyć ona zarówno indywidualnej osoby, małej firmy czy potężnego przedsiębiorstwa.

Należy też pamiętać o tym, aby nie mylić pojęcia reputacji z wizerunkiem, gdyż wizerunek oznacza szereg określonych cech, które charakteryzują konkretną jednostkę.

W przypadku firm dobra reputacja ma szczególne znaczenie, gdyż po pierwsze odzwierciedla zaufanie klientów, wpływa na pozycję rynkową przedsiębiorstwa, a nawet może stanowić przewagę nad konkurencją.

Wartości, które składają się na pozytywną reputację u firmy to przede wszystkim: zaufanie, wiarygodność, odpowiedzialność oraz niezawodność. Na proces budowania pozytywnej reputacji największy wpływ mają takie cztery grupy, jak: klienci, społeczeństwo, w którym funkcjonuje firma, pracownicy oraz inwestorzy. Zbudowanie odpowiednio dobrej reputacji naszego przedsiębiorstwa może oznaczać wiele lat ciężkiej pracy, natomiast jej utrata może nastąpić bardzo szybko, dlatego też z uwagi na to, należy być bardzo ostrożnym, jakie działania prowadzimy.

Podczas wybierania odpowiednich działań związanych z kreowaniem bądź poprawą naszej reputacji w internecie, warto zauważyć, że pojęcie reputacja, przyjmuje trochę inne definicje, w zależności od danej kategorii: ekonomiczną, strategiczną, marketingową, finansową, społeczną, integracyjną oraz organizacyjną.

Reputacja w sieci

Ogromny zasięg internetu oraz szybkość przesyłanych w nim informacji sprawiło, że reputacja w sieci stała się niemal najważniejsza. Znaczny wpływ na to miało również pojawienie się mediów społecznościowych. I choć na początku portale społecznościowe miały głównie znaczenie rozrywkowe, to z czasem rozwoju marketingu internetowego stały się zdecydowanie czymś więcej. Dziś media społecznościowe są dla przedsiębiorców przede wszystkim narzędziem do budowania relacji z konsumentami, promocji oraz kreowania własnej marki. Dało to również wiele nowych możliwości potencjalnym klientom.

Przy użyciu internetu z łatwością możemy wyszukać informacje na temat interesującej nas firmy, usługi bądź produktu. Za pomocą jednego kliknięcia możemy przeczytać opinie innych użytkowników o danym produkcie. I niewątpliwe informacje, które wyszuka o naszej firmie potencjalny klient oraz to jakie komentarze przeczyta, wpłynie na jego decyzję o zakupie naszej usługi, czy produktu. W momencie, gdy klient znajdzie w wyszukiwarce same negatywne komentarze, to prawdopodobieństwo, że nie dokona zakupu, jest niemal stuprocentowe. Dlatego też zachowanie dobrego imienia firmy w internecie jest bardzo ważne. W przeciwnym razie przedsiębiorstwo może ponieść wiele strat finansowych, stracić klientów i nie posiadać perspektyw rozwoju. Gdyż należy pamiętać o tym, że w internecie nawet najmniejszy błąd może bardzo szybko się rozpowszechnić, przy okazji również przyćmić pozostałe pozytywne komentarze, a cofnięcie takiego błędu czasem może okazać się niemożliwe do wykonania.

Mówi się także o tym, że liczba węzłów informacyjnych, kształtująca opinie o przedsiębiorstwach będzie wciąż rosła, a z czasem stanie się niemożliwe ich kontrolowanie.

Zarządzanie reputacją

Zarządzanie reputacją, to nic innego jak monitorowanie wizerunku firmy, produktu lub osoby w internecie, a także proces budowania reputacji od samego początku i jej poprawy, ponadto odpowiednio poprowadzone zarządzanie reputacją może przynieść firmie zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Istnieje kilka programów internetowych, które mogą wspomóc tego typu działania oraz inne zadania związane z reputacją.

  • Web of trust – bezpłatna wtyczka do przeglądarek internetowych, pomaga określić stopień reputacji danej strony internetowej pod czterema względami: zaufania, wiarygodności operatora, bezpieczeństwa dzieci oraz prywatności. Poziom zaufania strony obliczany jest w sposób algorytmiczny przez łączenie ocen internautów z danymi z innych źródeł, a określany jest za pomocą pięciostopniowej skali.
  • Sender Score – program, który mierzy wiarygodność adresu IP nadawcy wiadomości mail, używany przez największych dostawców poczty elektronicznej. Sprawdza między innymi takie czynniki jak: zgłoszenia spamu, nieznani użytkownicy, stopień zaangażowania odbiorców w otrzymywane maile.
  • Trust Rank – ocenia wiarygodność strony, na podstawie linków, które nas do niej kierują. Trust rank analizuje wszystkie witryny, na których znajduje się link do Twojej strony, sprawdza ich zawartość oraz znajomość wśród użytkowników, w ten sposób zdobywany jest wynik trust rank, im jest on większy, tym Twoja strona staje się bardziej wiarygodna. Aby zdobyć wysokie notowania trust rank, należy stworzyć korzystny dla siebie profil linków, prowadzących z miejsc w sieci, które będą związane z tematyką naszego serwisu.
  • Lista RBL – inaczej też serwer rbl, który w czasie rzeczywistym aktualizuje dane dotyczące podejrzanych serwerów poczty elektronicznej, dzięki temu szybko można rozpoznać i usunąć niechcianą wiadomość, która może okazać się spamem.

Poprawa reputacji w sieci

Co zrobić w sytuacji, gdy nasza reputacja w internecie nie jest na najlepszym poziomie? W jaki sposób sprecyzować, gdzie dokładnie wystąpił błąd i jak ją skutecznie poprawić? Oto kilka sposobów, które warto przetestować:

  • Strona internetowa – Twoja strona internetowa powinna przede wszystkim być przyjazna dla Twoich potencjalnych klientów, musi wzbudzić zainteresowanie i zaufanie, żeby klient chciał zostać na niej jak najdłużej. Strona internetowa jest internetową wizytówką dla firmy, powinna być więc przyjemna dla oka, łatwa i czytelna w obsłudze.
  • Social media – aktywność w mediach społecznościowych, jest obecnie bardzo ważna. Aby przyniosła ona jakieś efekty, należy na bieżąco odświeżać profile, udostępniać interesujące treści związane z naszą branżą i co najważniejsze wchodzić w interakcję z użytkownikami.
  • Opinie – warto jest, przeglądać na bieżąco opinie i komentarze zamieszczane w sieci na temat naszej firmy i produktów, jaki mają rozgłos, czy przeważa ilość negatywnych, czy pozytywnych opinii. Dzięki temu otrzymamy ogólny zarys tego, jak jesteśmy postrzegani w przestrzeni internetowej.

Wiemy, jak istotna dla przedsiębiorstwa jest reputacja i ile czasu oraz ciężkiej pracy zajmuje zbudowanie jej od podstaw i doprowadzenie do odpowiedniego poziomu, a także ile wysiłku należy włożyć w jej odbudowanie. Samo utrzymanie reputacji na odpowiednim poziomie i ciągłe jej kontrolowanie również może przysporzyć niemałe kłopoty, dlatego właśnie Guardem przygotował dla swoich klientów specjalną ofertę, która ułatwi proces monitorowania marki w sieci. Zespół działań, który przygotowaliśmy ma na celu przeszukiwanie internetu od blogów, po portale opiniotwórcze i społecznościowe, wynajdując opinie na temat firmy i jej produktów bądź usług. Dodatkowo prowadzimy również działania związane z zarządzaniem reputacją w wyszukiwarkach.

Up Next:

Jak dbać o ochronę wizerunku w internecie?

Jak dbać o ochronę wizerunku w internecie?