TOP5 najlepszych narzędzi do monitoringu internetu

TOP5 najlepszych narzędzi do monitoringu internetu

W dzisiejszej dobie najnowszych technologii i globalizacji, internet odgrywa niesamowicie ważną rolę. Internet towarzyszy niemalże każdemu w codziennym życiu zarówno do komunikacji z innymi ludźmi, wyszukiwania rozmaitych informacji, jak i pracy, czy nawet robienia zakupów.

Dlatego to w jaki sposób jesteśmy postrzegani w sieci stało się niezwykle istotne. W szczególności mowa o przedsiębiorstwach, które stosują specjalne strategie i działania marketingu internetowego, po to aby móc prezentować się w internecie jak najlepiej. Jak jednak sprawdzić, czy nasza marka w ogóle jest widoczna w internecie, gdzie najczęściej się o niej mówi i kto o niej mówi? Zazwyczaj nie tak łatwo jest odpowiedzieć na te pytania.

Monitoring internetowy

Aby mieć kontrolę nad tym co się mówi o naszej firmie i jej produktach w sieci, można regularnie sprawdzać i kontrolować najpopularniejsze portale społecznościowe, strony i fora, ale ostatecznie może okazać się to bardzo pracochłonne i nie do końca skuteczne.

Wtedy z pomocą przychodzą specjalne systemy do monitorowania marki w internecie.

Są to profesjonalne narzędzia, które automatycznie skanują wszystkie możliwe kanały internetu (media społecznościowe, blogi, portale opiniotwórcze, fora dyskusyjne itp.), a następnie zbierają zgromadzone informacje na temat tego jak postrzegana jest nasza marka, jakie opinie krążą o niej wśród użytkowników oraz dane, które zawierają sprecyzowane przez nas słowa kluczowe (nazwa firmy, produkty, usługi, nazwiska, wydarzenia – powiązane z naszą działalnością, jak i też z konkurencją).

  • Google Alerts – Jest jednym z najpowszechniejszych i najczęściej wykorzystywanym darmowym narzędziem do monitorowania internetu. Z tej przyczyny jest ono bardzo proste i nieco mniej skuteczne, niemniej jednak warto je przetestować i móc bezpłatnie i na bieżąco kontrolować informacje o firmie. Jego efektywność w dużej mierze zależy od dobrania odpowiednich słów kluczowych. Google Alert działa bardzo łatwo – po wcześniejszym zalogowaniu się na konto Google i wejściu w zakładkę Google Alerts, wpisujemy w wyszukiwarkę interesującą nas frazę, może to być na przykład nazwa naszej firmy bądź nazwa konkretnego produktu lub usługi. Następnie możemy dokładnie sprecyzować z jakiego źródła, regionu lub w jakim języku i jak często chcemy otrzymywać powiadomienia. Dalej wybieramy z dwóch dostępnych opcji, sposób otrzymywania komunikatów, dzięki czemu możesz mieć pewność, że nie ominie Cię żaden wpis, ani artykuł – pierwsza z nich to mail wysyłany regularnie z ogólnymi informacjami o wyszukanych wzmiankach, a druga to kanał RSS, dzięki któremu mamy dostęp do wzmianek na bieżąco. Google pozwala nam na zarządzanie naszymi alertami, co znaczy, że możemy usunąć te, które nie są nam już potrzebne
  • SentiOne – System ten jest jednym z najpopularniejszych przyrządów do monitorowania sieci oraz mediów społecznościowych w Europie. Program umożliwia zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich opinii i artykułów z internetu, związanych z daną frazą. Pozwala też na zweryfikowanie treści w aż 26 językach. Sprawdzi się więc idealnie dla tych przedsiębiorstw, które prowadzą swoją działalność nie tylko na terenie Polski, ale także na zagranicznych rynkach. Oprócz monitorowania sieci, SentiOne umożliwia również prowadzenie komunikacji z konsumentami w trybie online, wsparcie sprzedaży oraz ochronę przed kryzysami wizerunkowymi, a także prowadzi kompleksową analizę obecności konkretnej marki w sieci. System jest bardzo pomocny w sytuacji, gdy rozpoczynamy nową kampanię, gdyż dzięki niemu w łatwy sposób będziemy mogli mierzyć i obserwować efekty prowadzonej kampanii. System pozwala na pracę w dwóch trybach – prostym i zaawansowanym, dzięki czemu nikt nie powinien mieć trudności z obsługą tego programu.
  • Brand24 – Jedna z dwóch najbardziej znanych polskich firm zajmujących się monitoringiem sieci i social media. W jednym miejscu, na bieżąco gromadzi wszystkie publiczne wzmianki o marce lub jej produktach. W zaledwie kilka minut potrafi zebrać informacje dotyczące kilku słów kluczowych na raz i od razu sporządzić wnioski na ich temat. Głównym założeniem Brand24 jest utworzenie nowego kanału komunikacji z klientem, co pozwoli przede wszystkim na wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy oraz wsparcie sprzedaży produktów i usług. Serwis monitoruje kilkadziesiąt tysięcy firm z każdej części świata: USA, Wielka Brytania, Polska, Włochy, Kanada, Indonezja, Singapur i Australia. A wśród nich znalazły się marki rozpoznawalne na całym świecie, takie jak: IKEA, H&M, Credit Agricole, Vichy i wiele innych.
  • Addictomatic – Pozwala na stworzenie spersonalizowanej strony, na której będziemy śledzić informacje pobierane z całego internetu w tym z Google, YouTube, Twitter oraz Yahoo. Strona jest bardzo prosta w obsłudze, wystarczy w wyszukiwarce wpisać interesujące nas słowo kluczowe i od razu wyświetlą nam się wyniki wyszukiwania. Ukazują się one w przejrzystej i uporządkowanej formie z podziałem na poszczególne media społecznościowe i portale, dzięki czemu wszystko jest bardzo czytelne. Dodatkowo dzięki możliwości personalizacji, możemy wybrać pojedyncze źródła, która interesują nas najbardziej.
  • Monitori (Unamo Social Media Monitoring) – To druga z polskich firm zajmujących się monitoringiem internetu i social media. Uznany jest za niezwykle skuteczne narzędzie. Wyróżnia się przede wszystkim bardzo przejrzystym interfejsem i dashboardem, co znacznie ułatwia pracę na tym serwisie. Oczywiście jak na każdym innym tego typu serwisie do monitoringu, znajdziemy wyszukiwarkę fraz. Ponadto dodatkowo Monitori zajmuję się także sporządzaniem audytów i raportów dotyczące obecności naszej marki w internecie. Monitori daje nam możliwość sprawdzenia swoich usług w 14 dniowej wersji testowej.

Plusy monitorowania swojej marki w sieci

Po pierwsze internet i media społecznościowe mogą dostarczyć nam wielu wartościowych informacji, które jako przedsiębiorstwo będziemy mogli wykorzystać jako przewagę nad konkurencją i nie tylko. Jedną z ważniejszych kwestii jest to, że dzięki monitoringu sieci, poznamy opinię i preferencje naszych obecnych i potencjalnych klientów, dotyczące firmy i produktów. Dzięki czemu będziemy mogli podążać za trendami i łatwiej będzie nam dostosować poszczególne działania względem zapotrzebowania konsumentów.

Po drugie otrzymując na bieżąco informacje o publikowanych wpisach na temat firmy, będziemy mogli szybko i na bieżąco reagować na negatywne opinie.

Należy pamiętać o tym, że monitorowanie sieci jest potrzebne wszystkim firmom, które aktywnie działają w sieci, niezależnie od wielkości, a więc zarówno dużym, jak i tym mniejszym przedsiębiorstwom.

Guardem Monitoring

Wiemy jak wyniki wyszukiwania mogą wpłynąć na reputację i wizerunek marki w internecie. Właśnie dlatego przygotowaliśmy specjalną ofertę usług, dzięki którym na bieżąco będziesz mógł kontrolować jakie treści na temat Twojej firmy pojawiają się w sieci od blogów, po portale społecznościowe i fora. W momencie wykrycie negatywnych treści, od razu przystępujemy do działania, czyli neutralizacji negatywnych komentarzy oraz komunikacji kryzysowej. Wszelkie zebrane przez nas dane umieszczamy w dokumentacji, która następnie jest przekazywana klientowi.

 

Up Next:

Jak poprawić reputacje w internecie?

Jak poprawić reputacje w internecie?