Poprawa wizerunku w internecie

Poprawa wizerunku w internecie

Wizerunek firmy w sieci

Każdy przedsiębiorca, któremu zależy na powodzeniu własnej działalności gospodarczej powinien zwrócić uwagę na to jak ma być ona postrzegana na rynku, czyli jaki ma mieć wizerunek. Ogromny wpływ na osiągnięcie sukcesu i renomy przedsiębiorstwa ma obraz, jaki został na jego temat wykreowany oraz skojarzenia, jakie budzi, a jest to coś na co częściowy wpływ mają osoby z danym przedsiębiorstwem związane. Warto poświęcić trochę czasu i pracy na stworzenie pozytywnego wizerunku swojej firmy w mediach i internecie, bo to właśnie dzięki tym środkom przekazu można ją skutecznie wypromować i poszerzyć grono odbiorców.

Badania pokazują, że ponad 70% konsumentów podejmuje decyzje o nawiązaniu współpracy lub skorzystaniu z usług danego przedsiębiorstwa na podstawie opinii i informacji znalezionych na jego temat w internecie. To właśnie internet spośród wszystkich pozostałych mediów ma współcześnie największe znaczenie i informacje znalezione w sieci są dla odbiorców najbardziej wiarygodne i przekonujące, w związku z czym można powiedzieć, że to, co znajduje się w internecie na temat danego przedsiębiorstwa, usługi czy produktu tak naprawdę w bardzo dużym stopniu wpływa na jego wizerunek.

Kształtowanie wizerunku firmy i czarny PR

W procesie kreowania wizerunku firmy udział bierze wiele czynników. Poza typowymi działaniami marketingowymi jak budowa logo, stworzenie odpowiedniej nazwy firmy oraz dobór właściwych materiałów promocyjnych, ważna jest także praca całego zespołu, jakość świadczonych przez przedsiębiorstwo usług, szeroki wybór oferty, innowacyjność oraz całe mnóstwo pozostałych elementów. Na tej podstawie oceniana jest działalność firmy i tworzone są opinie na jej temat, które zazwyczaj publikowane są na stronach internetowych i forach i to one w znaczący sposób wpływają na budowę jej wizerunku.

Choć część opinii, jakie można znaleźć na temat danej firmy to rzeczywiste wrażenia klientów, którzy skorzystali z jej usług, pojawia się także coraz więcej subiektywnych komentarzy, na które przedsiębiorstwo nierzadko nie ma wpływu. To tzw. czarny PR, za tworzenie którego odpowiedzialne są zazwyczaj spółki konkurencyjne lub sabotujący firmę pracownicy. Ponad połowa publikowanych w sieci komentarzy to wpisy nacechowane negatywnie. Zjawisko internetowej krytyki staje się współcześnie coraz bardziej popularne i niebezpieczne, bo często są to opinie całkowicie wymyślone i nie pokrywające się z prawdą, stworzone tylko po to żeby wyrządzić szkodę.

Kto i dlaczego tworzy negatywne opinie

Negatywne opinie wystawiane są głównie na portalach społecznościowych przedsiębiorstwa, ale także na forach i innych tego typu stronach, do których łatwy dostęp ma każdy użytkownik internetu. Przez to, że internet jest współcześnie tak powszechnym narzędziem, niewłaściwe treści mogą być publikowane bez jakiegokolwiek nadzoru i kontroli, a widoczne są natychmiast w wynikach wyszukiwania. Niestety niemożliwym zadaniem jest weryfikacja wszystkich pojawiających się treści, przez co te negatywne i sfałszowane mogą być bardzo niebezpieczne i mocno krzywdzące dla opiniowanego podmiotu, a pozbycie się ich bywa bardzo kłopotliwe.

Takie treści najczęściej tworzone i publikowane są przez nieuczciwą konkurencję, której najbardziej zależy na niskiej ocenie i stworzeniu fałszywego obrazu danej firmy. Dość powszechne jest także oczernianie firmy przez byłych pracowników lub osoby, które ubiegały się o pracę lecz jej nie dostały. To internetowe szkalowanie zazwyczaj nie ma nic wspólnego z prawdą, a celem takich działań jest odstraszenie i zniechęcenie klientów do skorzystania z usług przedsiębiorstwa.

Działania wpływające na poprawę wizerunku w internecie

Od ponad 10 lat działają na polskim rynku firmy, które świadczą usługi mające na celu neutralizowanie i usuwanie negatywnych treści, a także ochronę wizerunku i pomoc w procedurach prawnych związanych z internetowymi pomówieniami. Indywidualne podejście i pomoc w dobraniu odpowiedniej strategii pomoże naprawić nadszarpniętą reputację firmy i pozbyć się niechcianych treści. Działania firm, które mają na celu poprawę wizerunku w internecie polega na usuwaniu poszczególnych słów – kluczy oraz fraz i podpowiedzi z wyszukiwarek, a także na nasyceniu wyników wyszukiwania zawartością o charakterze pozytywnym lub neutralnym, dzięki czemu treści negatywne w wynikach wyszukiwania zostają zepchnięte na dalsze strony. Lokalizacji zagrożeń internetowej krytyki jest kilka, głównymi są wyniki wyszukiwarki google, serwisy i portale branżowe i tematyczne, serwisy społecznościowe, fora i blogi, a także grupy dyskusyjne i porównywarki cenowe, jednak niezależnie od źródła z każdym z nich można sobie poradzić poprzez skorzystanie z usług profesjonalnych firm, które zajmują się poprawą wizerunku w internecie.