Zarządzanie wizerunkiem w internecie

Zarządzanie wizerunkiem w internecie

Budowanie wizerunku firmy

Wizerunek firmy to wykreowany przez dane przedsiębiorstwo lub jego otoczenie zbiór skojarzeń i konotacji użytkowników na jego temat. Często błędnie uważa się, że to wyobrażenie o danej firmie stworzone jest wyłącznie przez dział marketingu, który buduje logo czy nazwę firmy oraz  tworzy materiały mające na celu jej promocję. W rzeczywistości na obraz i wizerunek przedsiębiorstwa składa się praca całego zespołu, a także zamieszczane w sieci opinie klientów na jego temat, jakość i wybór oferowanych przez firmę usług i wiele pozostałych czynników. Proces budowania wizerunku jest długotrwały i złożony, a odpowiednio dobrana strategia ma ogromny wpływ na wykreowanie obrazu firmy i jej pozytywny odbiór przez potencjalnych klientów.

Ponad ¾ polaków przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług danego przedsiębiorstwa sprawdza opinie zamieszczane na jego temat w internecie i mediach społecznościowych i w dużej mierze od tych opinii uzależnia swój wybór, dlatego tak ważna jest dbałość o wizerunek firmy w sieci i odpowiednie zarządzanie internetowymi opiniami i reputacją w wynikach wyszukiwania. Profesjonalne wykreowanie pozytywnego wyobrażenia o firmie w mediach korzystnie wpłynie na decyzje potencjalnych klientów oraz zachęci do skorzystania z oferty przedsiębiorstwa, przez co zwiększą się jego wpływy.

Wykreowanie i utrzymanie korzystnego wizerunku

Tworzenie pozytywnego wizerunku firmy jest procesem, którego efekty widocznie są dopiero po pewnym czasie, a utrzymanie go wymaga od przedsiębiorcy ciągłej pracy, systematyczności i konsekwentności, ale nawet mimo tego nie ma gwarancji, że uda mu się uniknąć ataku ze strony konkurencji.

Proces kreowania wizerunku firmy należy rozpocząć od dokładnego zapoznania się z  profilem firmy i świadczonych przez nią usług, a także od skrupulatnej analizy informacji na temat przedsiębiorstwa znajdujących się w mediach oraz istniejących już opinii i komentarzy na temat jego działalności. Pomocne jest także zapoznanie się z ofertą firm konkurencyjnych oraz przestudiowanie treści zamieszczanych na ich temat, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Wskaże to błędy, których można uniknąć oraz podkreśli specyficzne i wartościowe dla danej branży i właściwości oraz cechy, które warto uwzględnić w procesie kreowania własnego wizerunku.

Konsekwencje negatywnych opinii

Wbrew pozorom wysoka jakość świadczonych usług i rzesza zadowolonych klientów często nie wystarczy, aby przedsiębiorstwo mogło cieszyć się wyłącznie pozytywnymi opiniami. Bardzo powszechnym zjawiskiem jest tworzenie tzw. czarnego PR-u, czyli zamieszczanie negatywnych treści i komentarzy dotyczących danej firmy w celu zepsucia jej wizerunku i zniechęcenia odbiorców do skorzystania z jej usług. Niestety na pojawienie się tego typu negatywnych treści często dane przedsiębiorstwo nie ma żadnego wpływu, a skutki mogą być bardzo kłopotliwe.

Autorami tego typu opinii są zazwyczaj firmy konkurencyjne, ale mogą to być także niezadowoleni byli pracownicy demonstrujący w ten sposób swoją frustrację. Tego typu treści są zazwyczaj bardzo krzywdzące i narażają przedsiębiorstwo na poważne szkody wizerunkowe, utworzenie fałszywego i przekłamanego wyobrażenia o nim, a co za tym idzie utratę klientów i spore straty finansowe. Niestety nawet jedna negatywna opinia może silnie zmanipulować i wpłynąć na potencjalnych klientów, którzy nie są świadomi tego, że prawdopodobnie została napisana umyślnie, aby oczernić wizerunek firmy. Właśnie dlatego tak ważna jest dbałość i kontrola nad treściami publikowanymi w sieci na temat własnego przedsiębiorstwa i walka z tego typu działaniami.

Jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami

Przedsiębiorstwa, które padły ofiarą ataku w sieci mogą szukać pomocy wśród firm takich jak Guardem, które oferują czynności mające na celu ochronę reputacji w wyszukiwarkach. Ich działalność polega na usuwaniu lub neutralizowaniu negatywnych treści, opinii i komentarzy tworzonych przez firmy konkurencyjne lub byłych pracowników w celu działań na szkodę danej firmy i zniechęcenie do niej potencjalnych odbiorców.

Dbałość o renomę swojej marki w wyszukiwarkach internetowych to jedno z podstawowych działań wizerunkowych. Guardem zajmuje się zarządzaniem reputacją przedsiębiorstwa pomaga naprawić i odzyskać jego dobre imię w sieci. Poprzez różnego rodzaju działania możliwe jest zepchnięcie niechcianych komentarzy na dalsze strony wyszukiwania oraz nasycenie wyników opiniami pozytywnymi, ale też walka z podmiotami publikującymi krzywdzące treści oraz (jeśli istnieje taka konieczność) wejście z nimi na drogę sądową. Wszystkie podejmowane czynności przebiegają zgodnie z prawem i są w pełni legalne.